امروز

یکشنبه, ۹ اردیبهشت , ۱۴۰۳

  ساعت

۱۷:۳۵ بعد از ظهر

از مهمترین چهره های ماندگار این شهر می توان به حکیم جهانگیرخان قشقائی، پرو فسور حجازی، دکتر سنجریان و دکتر انصاری اشاره کرد که نه فقط نام دهاقان را پر آوازه کرده اند، بلکه نام آنها و خدما تشان در تاریخ ایران و اسلام می درخشد.
در این شهرستان دیدنی ها و مناظر چشم نواز زیادی وجود دارد که از آن جمله می توان به مناظر دشت لاله های واژگون و دشت آسانه که در اردیبهشت ماه مناظر زیبائی به وجود می آوردند، اشاره کرد.
مناظر چشمگیر تختگاه شاه صفی معروف به دره شاه که در ۱۵کیلومتری جنوب غربی دهاقان واقع شده است، صفا و جلوه خاصی دارد.

 

رویش گونه های خاص گیاهی و انواع گل های وحشی در مراتع کوهستانی و دره ها در فصل بهار مناظر بدیعی خلق می کند که چشم بینندگان را خیره می سازد.
طبیعت زیبا، درختان بید، نارون و چمنزار های اطراف چشمه علی و چشمه حیدر در روستای همگین در ۱۵کیلومتری شهر دهاقان یکی از گردشگاه های زیبای منطقه است.

سه محور گردشگری در این شهرستان شامل؛ محور دهاقان–بودجان شامل: چشمه مردنگ، چشمه بازن، قنات بنوی، قنات بودجان، دشت لاله های واژگون و باغ های بودجان، دره شاه صفی(دره شاه،که از مناطق نمونه گردشگری است)دشتک، هرندی، تخت چمن آستانه است.
محور دهاقان–بروجن هم باغ های حیدرآباد، قنات برآفتاب، گود سلگان، مزرعه برواده، بیشه های دزج، چشمه علیرا در خود جای داده است.
محور دهاقان – مبارکه که دارای مناظر چشم نواز همچون ته باغ ها، بیشه و مقبره شاه حسین از نوادگان جابر بن عبدالله انصاری، بیشه کره،یوز گیر، روستای تاریخی پوده از هدف های گردشگری و روستای قمبوان و روستای قهه و آستان امامزاده شاه مراد است.
بقایای سکونتگاه های بشری در روستای بودجان و روستاهای قدیمی چون پوده، قمبوان، قهه، لاریچه و قمیشلو و… نشانگر قدمت فرهنگ و تمدن مردمان این شهرستان است.
تخت کشی، گیوه دوزی (ملکی دوزی)، صابون پزی، قفل سازی، پارچه بافی، نخ ریسی، گلیم بافی، قالی بافی و رنگرزی از صنایع دستی مردم این شهرستان است.
وجود دارهای قالی یلمه که شهرت جهانی دارد در روستای علی آباد جمبزه تبحر مردان و زنان این خطه را نشان می دهد.
بازار قدیمی دهاقان اثری تاریخی ولی از رونق افتاده است که در دل خود مساجدی چون جامع میر، حاج مهدی و… را جای داده که همه آنها با توجه به قدمتشان جزء آثار ملی به ثبت رسیده است.
آسیاب محمد رحیم بیک با قدمت ۲۲۵ساله(طبق سند موجود)از جمله آسیاب های ۱۸گانه شهر دهاقان است که با مساعدت سازمان میراث فرهنگی و گردشگری مرمت و آماده راه اندازی شده است.
خانه حسن خان خطائی (محل تولد حکیم جهانگیر خان قشقائی )که تاریخ ساخت آن به دوران زندیه برمی گردد، از آثار ارزشمندی است که در حال مرمت و باز سازی است.
دهاقان در ۱۴۰کیلومتری جنوب اصفهان واقع شده است.

منبع: خبرگزاری صداوسیما

اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
برچسب ها:
دیدگاهها

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد

قالب وردپرسدانلود رایگان قالب وردپرسپوسته خبری ایرانیقالب مجله خبریطراحی سایتپوسته وردپرسکلکسیون طراحی